سرکنسول ترکیه گفت: اکنون بیش از ۷۰ شرکت سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در تبریز فعالیت می‌کنند، حدود دو سال‌ونیم قبل میزان سرمایه گذاری ترکیه‌ای‌ها در تبریز حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود ولی اکنون این رقم به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است.

Flag of Turkey

به گزارش تبریزمدرن، «چاغلار فاحری چاکر آلپ» در نشست خبری اظهار کرد: ترکیه در شرایط اعمال تحریم‌ها علیه ایران، در دوره‌های مختلف، همواره در کنار ایران بوده و این سیاست خود را ادامه می دهد.
وی با بیان اینکه  ایران و ترکیه ریشه‌دارترین و قدیمی‌ترین کشورهای منطقه هستند، گفت: ما در این منطقه ماندگار هستیم و دیگران مسافر هستند، بنابراین باید در کنار هم بمانیم.
وی اظهار کرد: کشورهای همسایه از جمله ایران، ترکیه، روسیه و آذربایجان منافع مشترکی دارند و در این راستا روابط  خود را ادامه خواهند داد.

وی در ادامه به سوال خبرنگار پایگاه خبری آناج مبنی بر اینکه اخیراً ترامپ به صورت بسیار خائنانه از قرارداد ایران با ۵+۱ خارج شد و حتی ایران را با تحریم تهدید کرده است ولی در مقابل شاهد عادی شدن و حتی بهتر شدن روابط بین ترکیه و آمریکا هستیم، پاسخ داد: این سوال خوبی است ولی جواب آن فقط یک کلمه است و آن نه است، رابطه ترکیه و آمریکا هیچ تاثیری روی رابطه ترکیه با ایران نخواهد داشت چراکه ترکیه و ایران روابط بسیار قدیمی و ریشه‌داری داشته و حتی قدمت ایران ۲۵۰۰ ساله و قدمت ترکیه یک‌هزار ساله است.

سرکنسول ترکیه در تبریز ادامه داد: ما با ایران نزدیک به ۱۰ عصر است که در خاک یکسان زندگی می‌کنیم و به عبارت دیگر می‌توان گفت که ما ایرانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها اینجا ماندنی هستیم و میزبان بوده و بقیه مسافر هستند.

سرکنسول ترکیه در تبریز ادامه داد: با توافق مسئولان و مقامات دو کشور تجارت با پول ملی ایران و ترکیه آغاز شده و در روزهای آینده اولین حرکت در این زمینه به اتمام خواهد رسید و این اقدام در توسعه روابط دو کشور گام مثبتی است.
وی اظهار کرد: اکنون بیش از ۷۰ شرکت سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در تبریز فعالیت می‌کنند، حدود دو سال‌ونیم قبل میزان سرمایه گذاری ترکیه‌ای‌ها در تبریز حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود ولی اکنون این رقم به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است. طی سه سال گذشته حدود ۵۰ هیئت ترکیه‌ای با هدف گسترش همکاری‌های تجاری از تبریز بازدید کرده‌اند .
وی گفت: در سوریه، عراق  و جغرافیاهای دیگر، ایران و ترکیه منافع مشترکی دارند، اگر چنین نبود ایران، ترکیه و روسیه نشست‌های سه جانبه‌ای در خصوص سوریه برگزار نمی‌کردند

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت: ما شاهد آن بودیم که افتتاحیه‌ای خوب و باشکوه برای این رویداد در تبریز با حضور رئیس جمهور ایران برگزار شد.

وی ادامه داد: ما نیز برای اینکه رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در طول امسال هرچه باشکوه‌تر و بهتر برگزار شود و روابط گردشگری ایران و ترکیه افزایش یابد، دست به تمام اقدامات لازم خواهیم زد.

فاحری چاکرآلپ توضیح داد: برای نشان دادن علاقه‌مان به توسعه صنعت گردشگری در تبریز و معرفی این شهر به جهان، ۸ صفحه رنگی از مجله skykife را که ۳۰۰ هزار نسخه از آن در پروازهای ترکیه به کشورهای مختلف جهان به صورت ماهانه توزیع می‌شود و ۶ میلیون نفر خواننده دارد، اختصاص دادیم.